http://www.heit.no Familieblogg: Revolusjon, triumf og andre siden av mynten

fredag, januar 26, 2007

Revolusjon, triumf og andre siden av mynten


I går var vi i Cannes, Nice og Monakko, sikkert noe av kapitalens høyborg i Europa (ubekreftet).
I dag valgte vi å kjøre en masse småveier i Marseille før vi dro ut til fangeøya der greven av Mt. Cristo satt i 20 år.

Det første vi observerte i smågatene var noen eldre som var samlet rundt en søplekontainer ved et kjøpesenter. De spiste det de fandt der på stedet. Så kom vi til en flott triufbue.


Der var det en organisert solidaritetsdemonstrasjon (en slags privat grillparty) av noen unge Hippies med 20 like telt. Sikkert kjøpt på samme kjøpesenteret. Rundt neste sving var det arbeidsledige som gravde i søppel og noen handicappede som krøyp på bakken. Ei dame kommer vi aldrig til å glemme. Hun var på vår alder. Knærne vendte motsatt vei. Hun gikk på alle fire, noe som minnte om bevegelsene til en edderkopp. Sanda ba meg kjøre et annet sted.
Jeg vet jo at det finnes fattige, men triumfbuen midt oppi all elendigheten og solidaritets grillparty...

Det virker nesten blærete å være glad for at man lever i Norge, men jeg er glad for at barna mine har den tryggheten at om det skulle skje dem noe har vi et ganske sterkt sosialt system som tar seg av dem!

Hva har vi så lært av turen:

- Badekar er et must!
- i kombinasjon med kald rødvin, ost, brød og salami... ok!
- Kø er et fransk ord, og franskmenn elsker ikke bare ordet, men å praktisere det til det kjedsommelige!

15 Comments:

At 12:42 a.m., Blogger Onkel Doffen said...

Det var en jempeartig tur. Det å leie bil og komme seg litt rundt var en god ide.

Det er fint å være hjemme igjen, masse og gjøre... Planlegge neste tur foreksempel ;-)

 
At 5:14 p.m., Blogger tvangslitterær said...

New Zealand?

 
At 6:55 a.m., Blogger Onkel Doffen said...

Er dere på plass?
Gratulere, nybyggere!

 
At 9:32 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Vi er på plass på det Østligste Østlandet du kan tenke deg. Selv avisa her heter "Østlendingen". Men heldigvis trenger vi ikke bli nybyggere, for huset er ganske OK som det er. For den som liker sekstitallsnostalgi, da. Og det gjør jeg stort sett, bortsett fra fargen som jeg trodde het "busemann" helt til bestemor opplyste meg om at den heter "bambus".
Her er det ulv, jerv gaupe og antakelig også bjørner i skogen. Katta til nabo'n heter "Satan".
Hver morra ser jeg spora etter Satan uttafor husveggene. Da bestemor og bestefar var her, satt han Satan og varmet seg under bilen deres. Ikke rart at de fikk trøbbel med bilen på hjemveien.
Ellers er Satan ganske søt. Han har svart lang pels, og er tam. Unga bruker å klappe på ham.
Unga til nabo'n gjorde meg oppmerksom på navnet en formiddag, da de sto på trappa og spurte etter Emilie og Isak, mens de fortalte i munnen på hverandre at "Han Satan følte etter vårs".

 
At 12:04 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

"Bam-Buse-Mann". Kanskje det er det riktige navnet på snørrgrønt?

Elegant det der med spor etter satan i sneen hver morgen.
Dette er noe for Margit Sandermo.

Kanskje en ny serie:
Snøfolket?
Vargen fra Finnskogene?
Se deg ikke tilbake?
Und Evig Singen die Welder?

 
At 12:36 a.m., Blogger Onkel Doffen said...

Absolutt sjarmerende ut å våkne til ferske spor av Satan i nysnøen.

 
At 4:48 p.m., Anonymous Anonym said...

Pappa, "alldrig", som du skrev det, skrives "aldri" Bare sier ifra:D Har spurt en million ganger om hvordan det var i frankrike, så jeg skal ikke plage deg med det mer!, jeg fikk kort, da!:D Isak hadde tegnet på :) Glad i dere <3

 
At 6:39 p.m., Blogger Onkel Doffen said...

He he, gullejenta mi!
Pappa'n skriver masse feil.
Bra du ser det og lærer å skrive riktig ;-)

 
At 1:59 p.m., Anonymous Anonym said...

Det synes jeg òg! Pappa er flink :D

 
At 9:40 a.m., Blogger tvangslitterær said...

Grattis brodern, med alle treffene på denne bloggen!
Åssen får du sååå mange besøkende? Du burde kunne få reklameinntekter!

 
At 2:33 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Har snøkaoset på sørlandske nådd Horten?

 
At 4:51 p.m., Blogger Onkel Doffen said...

He he, treffene er bare tull. Jeg begynnte på 4000.
Det er ikke snøkaos her, bare snø.
Føyker litt men ikke så voldsomt som på sørlandet.

 
At 5:35 p.m., Anonymous Anonym said...

Klut at det går an å stille telleren sånn.

 
At 5:36 p.m., Anonymous Anonym said...

Hjelp, jeg har visst blitt anonym. Det var ikke meningen.

 
At 5:37 p.m., Anonymous Anonym said...

Yngvill, selvfølgelig.

 

Legg inn en kommentar

<< Home