http://www.heit.no Familieblogg: Olje og gass

tirsdag, oktober 03, 2006

Olje og gass


Nå er det full fart på gassnorge som aldri før. Vi har sendt siste LNG tanker fra opplag og firma jeg er subagent for driver "hemmelige" forhandlinger for å kapre monopol på skipsmekling for Snøhvitfeltet.

Onkel Doffen driver forhandlinger i håp om å berge seg noen olje og gass øre...

En statssynser i 1973 påsto at oljefunn på sikt kom til å bli Norges økonomiske undergang. Det gjenstår å se, men vi er vel i ferd med å prise oss ut av det meste annen virksomhet globalt.

Jeg har innrykk av at det eneste vi tjener penger på idag er oljerelatert virksomhet.

18 Comments:

At 9:57 p.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Jeg ønsker meg billigere diesel.
Og billigere fyringsolje.
Og mer global oppvarming.
Hva er gæærnt med co2?
Litt mer carbondioxyd ville glede de fleste. Vi kunne få det mildt og godt i Norge hele året.

Og de latsekka som bor i tropene har hatt det godt og varmt lenge nok. Og de som bor i det nære og fjerne østen kunne få krige med hverandre mens vi ligger under palmetrær og spiser nordfrukter.

Nå får det være nok med dette CO2 hysteriet. Biobrensel er jo minst like CO2 skapende som olje og gass. Og fossekraft gir ikke noe CO2 i det hele tatt.

Litt global oppvarming kunne eliminere vårt behov for å varme opp husene våre, og da bruker vi mindre fyringsolje.

Dessuten ville det da bli såppas varmt ved ekvator og i det nære og fjerne østen at folk holdt seg mer i ro og ike gadd å fyre opp med norske flagg og ambassader og selvmordsbomber.

Krig er forresten mer forurendsende
enn kraftverk på Vestlandet.

Kanskje vi burde krige litt mer?
Da blir det godt og varmt etter hvert. Og holder vi krigen gående i andres land, som ekvatorialstrøk og det nære og det fjerne østen, så blir det mindre billig arbeidskraft og lettere å oppnå våre lønnskrav her hjemme.

Bli med i CO2 rørsla!
Frem for en heitere verden!

 
At 10:03 p.m., Blogger Onkel Doffen said...

Jeg må vedgå at jeg til tider bruker deodorant i krigen for en varmere værden.

 
At 11:38 a.m., Blogger tvangslitterær said...

Idag brenner jeg plast på jordet foran huset. Gamle boblejakker som er blitt for små, ødelagte leker etc. Jeg har hatt "kaoskontroll" i kottet til ungene.Ni svarte plastsekker full av ubrukelig ting som må tilintetgjøres før de kommer hjem fra skolen og begynner å grave frem armeløse dokker og hullete gummistøvler etc og finne opp nye bruksmåter for alt skrotet.
Røykskyen ligger svart over marka. Her er det mer i lufta enn uskyldig co2. Men jeg tor det er bedre for landet at endel søppel brennes privat. Så slipper Norge å få den svarte plastrøykskyen min med i Kioto-regnskapet sitt. ALT FOR NORGE.

 
At 11:40 a.m., Blogger tvangslitterær said...

tor=tror, jeg har det visst travelt.
Er det forresten noen som vet hvordan Smiths venner organiserer seg, når de skal hjelpe 15 unger på en gang med leksene?

 
At 2:15 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Fyyyy Bestemor!
Du har taushetsplikt!
Disse heter ikke Smiths venner. De heter "Den Kristelige Menight", og de er flinke. For det står skrevet at:"Det som er lavt i verden, det som ingenting er, det utvalgte Gud seg, for at ingen skal rose seg i kjødet."
Så når det går riktig gæærnt på skolen så er det bare fordi man ikke setter sin lit til kjødet, men stunder ette det himmelske, det som er hinsides all fortand.
Det må du da ha forstått Bestemor???

 
At 2:18 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
Menighet
forstand
etter.

Dækkebare Schmitthsvenner som schkrivergæærnt serru!

 
At 9:04 a.m., Blogger tvangslitterær said...

Norge tjenerseg søkkrikt på den høye oljeprisen. Likevel flagger den gamle kraftkrevende industrien ut, fordi strømmen blir for dyr. Og i midtnorge og nordvestlandet har de bygd ut ny industri som eter opp all strømmen, så det ikke er nok strøm til vinteren for oss som bor her.
Det gjør ikke så mye for oss, for vi fyrer med hassel og rogn og bjørk, som vi høgger nede på jordet vårt. Og vi har bundet strømmen på 29 øre for lenge siden. Og om de skulle begynne å rasjonere, så har Tore alltid et diselaggregat han kan rigge opp.
Men jeg lurer på en ting med de pelletsovnene som de vil ha folk i byene til å bruke: Har de teknologi til å innstallere full CO2 rensing av pelletsforbrenning? Eller flisefyring?
Og all den røde diselen, som kommer til å suse gjennom aggregatene over hele bygdenorge når kraftkrisen kommer; er det full co2 rensing på den?
Sånn jeg ser det er det bare vannkraft, vindkraft etc. som er "ren" kraft. Og om det går med en og annen ørn i vindmøllene gjør det ikke noe særlig. Det er alt for mange ørner her likevel. De eter opp lammene. Og uglene bråker om natta.
Nå skal jeg ut og plante et tre. Tore fikk tak i en Tinnved til meg på salg på plantasjen. Tinnved lager nitrogen med røttene sine. Da slipper jeg å bruke kunstgjødsel som er fremstilt av den kraftkrevende industrien.

 
At 9:47 a.m., Blogger tvangslitterær said...

Tinnved er et tre/busk med noen gule næringsrike bær om høsten.(Smaker sikkert ikke godt.)
Det vokser vilt noen steder i Norge, (Agder, Lom, Trondhjemsfjorden og nord til Ibestad i Troms,) men den jeg har fått er nok en hagevariant. Jeg har hatt lyst på den lenge, fordi treet samtidig er en jordforbedrer som danner nitrogen på samme måten som lupin.
Uglene må vel få ule om natta, jeg liker både ugler og ørner egentlig, men med alt CO2 maset om dagen, mener jeg at uglehyl og ørnekurring er lite å ofre, dersom det kan hjelpe på klimaet.
Flere ganger har jeg trodd at en nabo hadde barnebarn på besøk, ogat de var ute og ropte om kvelden, til nabokona fortalte meg at det var uglene i granene bak huset deres.

 
At 6:42 p.m., Blogger Toril said...

Du trenger både hann- og hunnbusk av tinnved. Jeg har det ene, men jeg vet ikke hva jeg har, hann eller hunn.

 
At 9:29 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Ja, jeg leste det i en bok om trær. Men jeg håpet på at de fra plantasjen var av en annen type. Hvordan ser man om det er hann eller hunn, så man kan skaffe rett partner?

 
At 11:11 a.m., Blogger Toril said...

Aner ikke. Tenkte jeg kunne klippe av en gren og ta med, så kanskje hun på gartneriet forsto forskjellen, eller kanskje jeg kunne se det selv. Men jeg har ikke kommet så langt. Har prioritert annerledes i sommer!

 
At 1:10 p.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Tinnved er forstokkede innfødte fra Tinnsjøen. Senere skudd på stammen uvandret til Tinnegrend. Men det er ikke rapportert om forekomster utenfor Telemark.

Hunnene er kledd med skjørt og hodetørkle, fargen varierer med årstiden.

Hannene går gjerne med knebukser, tollekniv og med hosebånd av bark.

De er i sagaen omtalt som Birkebenere, mens de selv kalte seg BjørkBeinarar.

Det er ikke korrekt det utsagnet professor Knark ved Institut for Sælsomhed uttalte i 1778, at "De gaaer med knyttede næver rundt neærne!"

Riktig nok oppsto en slik mote i blant dem tidlig i Tertiærtiden, men på grunn av den anstrengende kroppsbevegelsen som fulgte med dette, døde de fleste, og de øvrige ble infertile.

De maskuline Tinnvedinger ernærer seg på fleinsopp, reinmose og lav, og de holder gilder i skogen ved fullmåne. Da går det voldsomt for seg.

Av alt dette forstår man at det ikke er vanskelig å skjelne mellom feminine og maskuline eksemplarer av arten, men at det er helt umulig og høyst unødvendig å forsøke å influere på forplantning og krysninger blant Tinnved.

Det foregår nu som alltid i pakt med naturens luner og omsorg.

 
At 1:16 p.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
"De gaaer med knyttede næver rundt neærne!" = "De gaaer med knyttede næver rundt KNEÆRNE!"

D.v.s. man knytter sine never rundt sine knær og beveger seg derved kun med megen møye.

I det lange løp går sådant ut over ryggmargen og den generelle helsetilstand, og det kan føre til langvarig og dyp depresjon med psykosomatiske effekter.

Senere forskning har resultert i at man advarer almuen motsådan adferd, i alle fall for perioder ut over tre måneders varighet.

 
At 8:03 a.m., Blogger Onkel Doffen said...

Nå har jeg jobbet for mye her ser jeg. Lenge siden jeg har fått lest noe blog.

Kommentar til kraftkrisen:
På Slagen, Mongstad, Sture, Kårstø, Rafnes og Tjeldbergodden står det gassfakler og brenner enorme mengder gass som ikke passer spec for eksport. Det er ingen form for co2 rensing av denne forbrenningen og varmen som skilles ut benyttes kun til fyring for kråka.

Jeg skjønner ikke at hysteriet dreier seg om kraftverk som vil utnytte denne forurensende virksomheten til noe funksjonelt.

Noen burde hylt for lengesiden!

Idag er det enorme gassresurser som bare går rett opp i co2 og sulfater.

 
At 8:24 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Er det snø i Horten også idag? Her sitter vi å venter på et varslet uvær, men foreløpig er det ikke noe særlig fart. Det bruker å komme livligere stormer i disse trakter om høsten. det er en av de store naturopplevelsene man får med seg på vestlandet. Men kanskje klimatiltakene er blitt for virksomme? jeg venter på en real orkan!

 
At 4:45 p.m., Blogger Onkel Doffen said...

Det ar masse vær her, vind, regn, sol etc. men snø har vi ikke sett noe til enda.

Sten meldte at de hadde snø i Trondheim nå og Eivor sier at de har hatt det en stund.

 
At 6:27 p.m., Blogger Toril said...

Denne helga var det snø i Vestfold. Og sommerdekk for meg. Men det gikk greit å komme hjem, og nå har jeg på piggdekk, heldigvis.

Tinnved, ja. Ikke rart at huset mitt er blitt kastet egg på flere ganger i det siste hvis det er så ville, gærne folk i nærheten!

 
At 6:36 p.m., Blogger Toril said...

Hei, Doffen. Du må hilse Sanda og takke for koselig hilsen på hennes blog og for nydelige bilder. Jeg får ikke til å legge inn kommentarer på hennes blog. Ha det fint.

 

Legg inn en kommentar

<< Home