http://www.heit.no Familieblogg: Nå nærmer det seg Jul...

onsdag, desember 13, 2006

Nå nærmer det seg Jul...

...og Julen har både jeg og Sanda et ambivalent forhold til.

- Er den koselig?
- Er den stressende?
- Er den depresiv?
- Er den høytidsstemt?

- Ja!

Vi har pratet masse om hva vi ønsker å legge i Jula.

Før Isak ble født bestemte vi oss for å lage en tradisjon; å evakuere Jula og dra på hytta.
Et vennepar av oss syntes det var en god ide og ønsket å bli med på tradisjonen.
De bor i Slovakia nå og Isak er for liten til å være på hytta i kaldt tøvær.

Det er greit med god mat og det er greit med små nisser. Det vi ikke liker er tvangstanken om "Hvor godt vi har det...", som er ekskluderende og hyperegoistisk.

Derfor kom Sanda opp med et nytt forslag:
Neste år tar vi alle pengene som skulle vært brukt på pakker til hverandre og barna. Vi lager oss et lite fond som barna skal forvalte. De skal få lov til å bestemme hvem som trenger pengene mest. Bruke internett, ringe og forhøre seg om hvordan de kan donere pengene der de mener de blir brukt mest fornuftig. Det være seg til et norskt velledighetsformål eller noe i utlandet. (Prosjektarbeide)

Det blir sikkert ikke så populært motatt med en gang, men de kommer sikkert til å se tilbake på det med mer glede enn pakkene de ikke har bruk for og ikke husker hvem de fikk dem ifra.

Kan Julen bety at vi tør å gi litt av oss selv og vise at vi er glad i verandre får den straks litt verdi.

God Jul til dere alle, kjære familien min.

17 Comments:

At 9:09 p.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

God Jul til dere også onkel Doffen!

 
At 5:29 p.m., Blogger svartepetter said...

gadd ikke lese alt men god jul og god påske?..nå ble det litt feil...jaja

 
At 4:21 p.m., Blogger tvangslitterær said...

God Jul paa Fagerlien, og i Horten.

 
At 11:29 a.m., Blogger Toril said...

Huff. Ikke gjør barna for snille!

Takk for en kjempekoselig julemiddag! Aplauderer denslags snillhet!!!

 
At 11:31 p.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Trøst deg Lifjellgeita.
Ingen fare for at ungene blir for snille.
God Lul til alle saman.
Lulesaman.
Låff U all!

 
At 7:59 p.m., Blogger tvangslitterær said...

For meg hoerer Jul og pakker og unger sammen. Jeg liker aa bake pepperkaker med en haug med smaatiser som eter deig og griser med mel. Tar lett paa den "store" julevasken. Liker aa kjoepe mange smaa presanger, pynte treet med ungene, lage pinnekjoett som lukter jul i hele huset og til slutt, det morsomste, aa se unger som river papiret av pakkene og bare blir helt ville.
I aar ble det sydentur, fordi vi hadde hatt nok regnvaer m.m. Men ellers saa synes jeg familiejul er kos.
Ikke saa viktig aa faa pakker. (Naar de spoer hva jeg oensker meg, har jeg pleid aa si jeg "snille barn", men det er jo feil, unskyld unger, for det har jeg jo alt.)
Jo flere unger hjemme, jo bedre.
Hvis det har noe med egoisme`aa gjoere, saa tror jeg heller at jeg vil vaere egoist. For til neste aar blir det fullt hus og Barmenjul igjen.

 
At 11:25 p.m., Anonymous Anonym said...

Vi donerer pengene til Afrika med èn gang! =O [Kjønnte ikke helt poenget, men jeg mener nå at nesten alle gavene er med på gaveutpressing. xD julen er familie... og pinnekjøtt naturlighvis :) ]

 
At 11:25 p.m., Anonymous Anonym said...

God jul forresten! :D

 
At 5:11 p.m., Blogger svartepetter said...

ikke så viktig og få pakker?kva er det du seier, mor?

 
At 6:38 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Takk for julegaver! Fortsatt god jul og grått nytt hår.

 
At 5:30 p.m., Blogger Toril said...

Mitt nyttårsforsett er å være mindre snill i 2007.

 
At 2:09 a.m., Blogger Onkel Doffen said...

Og jeg skal ikke slutte å røyke i 2007!

 
At 8:10 p.m., Blogger tvangslitterær said...

Og jeg rømme fangeøya i 2007, med eller uten direktørens blodhunder i hælene.

 
At 1:47 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Hi Doffy!
Husk at alle slutter å røyke en gang.
Noen slutter å puste litt før de slutter å røyke.

Hi Sjufjellsgeita!
Ddet kan bli anstrengende å bli mindre snill. Slapp av og skli på holka. Det blir bra jallefall.

Hei Eivor!
Ikke voks opp. Det er så kjedelig. Jeg har prøvd det i åresvis.

Hei Emily!
Du er ei snill jente. Send middagsrestene dine til Somalia. Pinnekjøtt er fint å fyre opp med.

 
At 1:48 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
Sjufjellsgeita = Sjufjellsaua

 
At 1:51 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Hei Vokaly Violent!
Jeg gidder ikke engang å gidde noe, for jeg er så veldig bloob. Jeg orker det simpelthen ikke!
Gidder ikke puste neten. Så kjedelig a gitt!

 
At 1:52 a.m., Blogger BESTEFARS BLOG said...

Correctiones:
neten = nesten (nesten liksom).

 

Legg inn en kommentar

<< Home